Międzynarodowo rozwijający się koncept społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/gsp.2025.2.01

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu, CSR, zrównoważony rozwój, odpowiedzialność etyczna, odpowiedzialność środowiskowa, odpowiedzialność ekonomiczna, raportowanie zrównoważonego rozwoju, dyrektywa o raportowaniu zrównoważonego rozwoju

Abstrakt

W artykule omówiono ewolucję koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), której początki sięgają prawa rzymskiego. CSR, w swojej współczesnej formie, rozwinęła się na przełomie XIX i XX w., przy czym kluczowy wkład w jej rozwój mieli Howard R. Bowen i William C. Frederick. Współczesna CSR obejmuje trzy kluczowe aspekty: gospodarczy, społeczny i środowiskowy, natomiast w prawie międzynarodowym jest to dobrowolny model samoregulacji przedsiębiorstw, który promuje działania wykraczające poza minimalne wymogi prawne. W opracowaniu zaprezentowano również kategorie CSR, takie jak filantropia, odpowiedzialność etyczna, ochrona środowiska i odpowiedzialność ekonomiczna, a także przedstawiono przykłady współczesnych praktyk CSR. Koncepcja ta jest ważnym narzędziem w budowaniu reputacji firm oraz zwiększaniu lojalności klientów i pracowników. Wskazano również przyszłe kierunki rozwoju CSR, które mogą obejmować większą transparentność oraz innowacyjne podejścia do zarządzania wpływem społecznym i środowiskowym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bowen H.R., Social Responsibilities of the Businessman, New York 1953.

Carby-Hall J., Labour Aspects of Corporate Social Responsibility Emanating from the United Nations Global Compact: The Global Case and that of the European Union and the United Kingdom, “e-Journal of International and Comparative Labour Studies” 2016, vol. 5, no. 2.

Carby-Hall J., The Integration of ILO and Other International Instruments into British Law and Their Application by Judges in the United Kingdom Courts and Tribunals [in:] The Application by the National Judges and Courts of the ILO Instruments, ed. J.-L. Gil y Gil, May 2025.

Dahlsrud A., How Corporate Social Responsibility is Defined: An Analysis of 37 Definitions, “Corporate Social Responsibility and Environmental Management” 2008, vol. 15, no. 1.

Frederick W.C., The Growing Concern over Business Responsibility, “California Management Review” 1960, vol. 2, issue 4.

Harvard Business School Online, The Triple Bottom Line, https://www.hbs.edu.

ILO Helpdesk No. 1, The ILO and Corporate Social Responsibility, https://www.ilo.org/sites/default/files/wcmsp5/groups/public/@ed_emp/@emp_ent/@multi/documents/publication/wcms_116336.pdf.

International Workplace Discrimination Law, eds. J. Carby-Hall, Z. Goral, A. Tyc, London 2024.

Latapí Agudelo M.A., Jóhannsdóttir L., Davídsdóttir B., A Literature Review of the History and Evolution of Corporate Social Responsibility, “International Journal of Corporate Social Responsibility” 2019, vol. 4, no. 1.

Lyon T.P., Delmas M.A., Maxwell J.W., Bansal P., Chiroleu-Assouline M., Crifo P., Durand R., Gond J.P., King A., Lenox M., Toffel M., CSR Needs CPR: Corporate Sustainability and Politics, “California Management Review” 2018, vol. 60, no. 4.

Nielsen Global Sustainability Report of 2015, https://engageforgood.com/2015-nielsen-global-sustainability-report.

Porter M.E., Kramer M.R., Creating Shared Value, “Harvard Business Review” 2011, vol. 89, no. 1.

Schoff C., The Evolution of Corporate Social Responsibility, “Ecolytics”, 29 January 2024, https://www.ecolytics.io/blog/evolution-of-csr.

Stobierski T., Philanthropic Responsibility, https://benevity.com/resources/types-of-social-corporate-responsibility.

The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, eds. A. McWilliams, D.E. Rupp, D.S. Siegel, G.K. Stahl, D.A. Waldman, Oxford 2019.

Visser W., The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business, “Journal of Business Systems, Governance and Ethics” 2011, vol. 5, no. 3.

Opublikowane

2025-06-16

Jak cytować

Carby-Hall, J. (2025). Międzynarodowo rozwijający się koncept społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Gdańskie Studia Prawnicze, (2(67)/2025), 13–28. https://doi.org/10.26881/gsp.2025.2.01